freud in mojzes

V svojem delu o Mojzesu Freud zada udarec judovskemu narcizmu: »Če je bil
Mojzes Egipčan …« piše avtor že kar v naslovu druge razprave, potem …
V Dnevniku Sigmunda Freuda je na dan 11. junija 1938 Freud zapisal: »obisk
Yahude«. Abraham Shalom Yahuda je bil biblijski učenjak, ki ga je londonska židovska skupnost poslala k svojemu novemu someščanu, da bi pri njem izprosil odlog objave Moža Mojzesa. Problem, ki ga delo načenja, in obisk, ki je meril proti njegovi objavi, je tako zelo ep(opej)ski, da je dobil častno mesto v več kot le enem literarnem stvarjenju. Tako smo na primer tudi pri nas, v MGL, lahko videli gledališko uprizoritev, v kateri poteka naslednji, sploh ne tako neverjeten dialog:

Yahuda: Ne bom odšel iz sobe, dokler ne obljubiš, da tegale ne boš objavil.
Freud: Prijatelj moj …
Y: To bomo šele videli.
F: Razumem.
Y: Že ob prvem odstavku mi je zaledenela kri. »Če bi bil Mojzes Egipčan …«
F: Če.
Y: Ti čejev ne jemlješ resno, Freud. Noben od tvojih čejev ni vprašanje; vsi so samo opravičila za nezaslišane trditve, ki sledijo. Ti namiguješ, da je bil človek, ki nam je podaril božjo besedo, ustanovitelj židovskega ljudstva, egipčanski aristokrat.
F: Preprosto branje dejstev …
Y: Zanikaš njegov izvor …
F: Vsaka inteligentna analiza …
Y: Spodkopavaš bistvo mita!
F: Mita, točno.
Y: Simbolični izraz …
F: Perverzija resnice, poskus, kako zadovoljiti …
Y: Mojzes je bil Žid! Mojzes je bil izbran! Če Mojzes ne bi bil Žid, potem mi ne bi bili izbrani! Zanikaj Mojzesa in zanikaš sebe! Pa prav v tem času! V tej najstrašnejši uri …
F: Odstranjujem našega najboljšega moža.
Y: To je grozljivo. To je brezbožna, slabo argumentirana žlobudra. Ni debate. Ne smeš objaviti.
F: Yahuda, vem, da si vernik, si pa tudi učenjak. Menda ne verjameš, da se je Rdeče morje razdelilo …
Y: Podrobnosti tega dogodka …
F: Ali da je otrok v košari plul po reki. Otrok v košari bi potonil na dno oceana tako gotovo kot naš narod.
Y: Mit, Freud. Odstrani bistvo mita in spodkoplješ temelj naše vere. Prekolni se, če že moraš.
F: Moram objaviti.
Y: A zapomni si eno stvar.
F: Kaj?
Y: Ti nisi edini Žid, ki bo letos umrl.

Yahudi ni uspelo; Freud je knjigo objavil, pa tudi umrl je šele naslednje leto. Knjigo Mož Mojzes in monoteistična religija gre brati, kot je dejal Freud sam, kot zgodovinski roman. Kar zadeva akademska razpravljanja, pa je delo pomembno zlasti za razumevanje moža Sigmunda Freuda.

Advertisements
Gallery | This entry was posted in mix and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s